اطلاعات منطقه گردشگری:

آدرس:

هزینه بازدید:

زمان بازدید:

آبشار ماربره

دسترسی سریع:

یکی از جاذبه‌های زیبای طبیعت استان ایلام در غرب کشور، آبشارهای خروشان و پر آب این منطقه است. این آبشارها معمولاً از رشته‌کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرند. سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید از این آبشارها و کمپ و کوهنوردی در اطراف آن‌ها به این منطقه سفر می‌کنند.

از همین رو تصمیم گرفتیم در این متن به معرفی یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه یعنی آبشار ماربره بپردازیم. با ما همراه باشید.

امروزه گشت‌وگذار در طبیعت یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر و گردشگری است. همیشه بناهای تاریخی و دیدن از جاذبه‌های گردشگری از مقاصد اصلی گردشگران بوده است اما امروز طبیعت‌گردی هم به یک فعالیت جذاب برای دوست داران طبیعت تبدیل‌شده.

همان‌طور که شاید شما هم شنیده باشید، غرب کشور زیبایمان ایران سرشار از مناطق طبیعی و کوهستانی زیبا است که امروز به یکی از جاذبه‌های اصلی برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل‌شده است. کمپ کردن، کوهنوردی، قایق‌سواری، شنا و… ازجمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توان در طبیعت زیبای این منطقه انجام داد.

آبشار ماربره کجاست

آبشار در نزدیکی شهرستان دره شهر در استان ایلام واقع‌شده است. همان‌طور که میدانید شهرستان دره شهر یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرستان‌های استان ایلام است. به دلیل رودخانه‌های بسیار زیادی که از این منطقه سرازیر می‌شوند، دارای آبشارها و آبادانی های بسیار زیبایی هست.

آبشار ماربره درواقع بین دو روستای کل سفید و ارمو و در 20 کیلومتری شهرستان دره شهر واقع‌شده است. این آبشار آب اصلی خودش را از رودخانه زیبا و پر آب سمیرِ که یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های استان ایلام است تأمین می‌کند.

درباره تاریخچه ماربره

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم آبشار دریکی از قدیمی‌ترین قسمت‌های استان ایلام یعنی شهرستان دره شهر واقع‌شده است. تاریخچه شکل‌گیری این آبشار به اصل وجودی کبیر کوه و رشته‌کوه زاگرس برمی‌گردد.

از زمانی که کبیر کوه باعث پدید آمدن رودخانه سیمره شد، آب جاری از رودخانه در مراتع و جنگل‌های اطراف باعث پدید آمدن آبشارهای متعددی شده است که یکی از آن‌ها آبشار مار بره هست.

جنگل‌های زیبای کبیر کوه که آن منطقه را احاطه کرده‌اند، باعث به وجود آمدن اختلاف آب و هوایی بسیار جالبی با سایر نقاط ایلام شده است. آب و هوایی مطلوب و خنک به‌خصوص در اواخر زمستان و فصل بهار. به دلیل قدمت چند هزارساله کبیر کوه و رودخانه سمیرِ این آبشار در تمام فصول سال آب دارد.

ساختار آبشار ماربره

درباره ظاهر و شکل عمومی این آبشار باید بگوییم که آبشار ماربره از آن دسته آبشارهایی است که در قسمت پایینی و انتهایی خود دارای یک محوطه دره مانند است. این استخر طبیعی دائماً در حال پر و خالی شدن توسط جریان آب ورودی و خروجی آبشار است و محل مناسبی را برای شنا و تفریح برای گردشگران به وجود آورده است.

نکته جالب بعدی درباره معماری آبشار بیرون آمدن آن از دل صخره‌ها و کوه‌های اطراف است که واقعاً چشم هر بازدیدکننده‌ای را به این خلقت طبیعت خیره می‌کند.

با توجه به اینکه آبشار در دل صخره‌ها و میان تنگه‌ها پنهان‌شده است، تنها زمانی قابل‌مشاهده است که به نزدیکی آن برسید. از همین رو بعد از کمی کوهنوردی و پیاده‌روی در جنگل‌های دره شهر، ناگهان به منظره آرامش بخشی خواهید رسید که دلتان نمی‌خواهد از آن بیرون بیایید.

ویژگی‌های آبشار ماربره

  • یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های آبشار ماربره ایجاد پوشش گیاهی بسیار نادر و کمیاب در منطقه دره شهر است. آب فراوانی که در همه فصول از این آبشار به مراتع اطراف می‌ریزد باعث شده است که پوشش گیاهی غنی از درختان انجیر، انگور و… می‌باشد. همچنین نیزارهای بلند و درختان سرخس دورتادور این آبشار را احاطه کرده‌اند که منظره دیدنی را به وجود آورده است.
  • ویژگی بعدی چشمه‌های خروشان اطراف آن است. آب آبشار از میان تنگه‌ها مانند رودخانه‌ای کوچک از دامنه اصلی خارج می‌شود. در کنار این رود کوچک چشمه‌هایی خروشان شکل‌گرفته‌اند که آبی زلال و قابل آشامیدن دارند.

بهترین زمان سفر و مسیرهای دسترسی

برای لذت بیشتر و استفاده از تمامی موقعیت‌های آبشار ماربره توصیه می‌کنیم که در فصل بهار یا تابستان به این منطقه سفر کنید. ازآنجایی‌که شهرستان دره شهر در منطقه کوهستانی قرار دارد، فصل پاییز و زمستان ممکن است برای همه مناسب نباشد.

همچنین اگر قصد شنا در استخر طبیعی پایین آبشار را داشته باشید بهترین فصل تابستان است.

مسیرهای دسترسی به آبشار: ابتدا باید از استان ایلام به سمت شهرستان دره شهر بروید. نرسیده به پل‌دختر استان لرستان و در نزدیکی روستای کل سفید می‌توانید باراهنمایی بومیان و تابلوهای اطراف به سمت آبشار ماربره هدایت شوید.

دیدنی‌های اطراف و اقامتگاه‌های نزدیک آبشار

استخر طبیعی آبشار ماربره
استخر طبیعی آبشار ماربره

همان‌طور که شاید شما هم بدانید شهرستان دره شهر دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است. تنگه بهرام چوبین، کبیر کوه، پل‌های تاریخی مانند پل‌دختر و پل گاومیشان و… اشاره کرد.

همچنین اگر از طرفداران جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها هستید، آبشار آب تاف که در نزدیکی آبشار ماربره قرار دارد یکی از جاذبه‌های زیبای این منطقه

است. دشت‌های زیبای گل نرگس در فصل پاییز از زیباترین مراتع دیدنی شهرستان دره شهر هستند. برای ماندن و اقامت در نزدیکی آبشار ماربره دو گزینه وجود دارد:

  • کمپ کردن: اگر از طرفداران طبیعت‌گردی و کمپ کردن در طبیعت هستید، می‌توانید با تجهیزات کامل (چادر مسافرتی، تجهیزات خواب، وسایل گرمایشی و شخصی، لباس و تجهیزات نور) در اطراف این آبشار زیبا کمپ کنید.
  • اقامتگاه‌های اطراف: اما اگر به دنبال یک اقامتگاه در نزدیکی این آبشار هستید تا بتوانید برای چند شب در این منطقه بمانید و از تمامی جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار ماربره دیدن نمایید، می‌توانیم اقامتگاه‌های شهرستان دره شهر را به شما معرفی کنیم.

اقامتگاه‌هایی مثل اقامتگاه بوم گردی ستاره، کبیر کوه و خانه بومی زاگرس آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

اشتراک مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع:

بیشتر از دره شهر بدانید:

پیمایش به بالا