زیارت گاه امام زاده بابا سیف‌الدین

دسترسی سریع:

زیارتگاه امام زاده بابا سیف‌الدین در شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام، در دهستان ارمو واقع‌شده است. سید سیف‌الدین محمد بن ابراهیم از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام است. این زیارتگاه یکی از جاذبه‌های گردشگری – مذهبی این شهر می‌باشد.

آرامگاه سیف‌الدین محمد ابن ابراهیم یا بابا سیف‌الدین در دهستان زیبای ارمو واقع‌شده است. این دهستان از سمت شمال به رود سیمره و از سمت جنوب به تنگه بهرام چوبین محدود می‌شود. در کنار این امام‌زاده تپهی باستانی موسوم به چهارطاق و قبور تاریخی نیز وجود دارد. وجود این زیارتگاه سبب شده است که دهستان ارمو همواره میزبان زائران و گردشگران قرار گیرد.

مکان زیارتگاه

زیارتگاه امام‌زاده بابا سیف‌الدین در استان ایلام در ۱۰ کیلومتری شهرستان دره شهر و دردهستان ارمو واقع‌شده است.

تاریخچه زیارتگاه بابا سیف‌الدین

تاریخچه زیارتگاه بابا سیف‌الدین
تاریخچه زیارتگاه بابا سیف‌الدین

بابا سیف‌الدین از نوادگان امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌باشد. به گفتهی آیت‌الله بروجردی ایشان فرزند امام‌زاده ابراهیم اباجوائی علیه‌السلام، فرزند امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌باشد. بابا سیف االدین (ع) در زمان خلافت عباسی برای یاری امام رضا علیه‌السلام به‌قصد خراسان به ایران می‌آید؛ اما ایشان توسط مأموران خلفای عباسی به شهادت می‌رسد؛ و در حوالی دامنه کبیر کوه در دهستان ارمو کنونی به خاک سپرده می‌شود.

معماری زیارتگاه بابا سیف‌الدین

بابا سیف الدین
بابا سیف الدین

بنای زیارتگاه بابا سیف‌الدین مربع شکل است و سبک معماری آن مربوط به دوران اسلامی است. بر روی این بنا گنبدی قیفی شکل ساخته‌شده است که این سبک معماری گنبد در جای دیگر دیده نشده و در نوع خود بی‌نظیر است. تمام مقبره از سنگ و گچ و قسمت‌هایی از بام آن با آجر ساخته‌شده است و روی بقعه را نیز با گچ سفیدکاری کرده‌اند.

وجود چشمه‌ساران پرآب و درختانی از نوع زبان‌گنجشک با عمری طولانی زیاد و هم‌چنین گورستان قدیمی مربوط به اوایل دوران اسلام در کنار مرقد، سبب شده است این امام‌زاده به مکانی سیاحتی – زیارتی برای گردشگران تبدیل شود.

بهترین زمان سفر و مسیرهای رفتن زیارتگاه بابا سیف‌الدین

زیارتگاه بابا سیف الدین
زیارتگاه بابا سیف الدین

گردشگران می‌توانند در تمام فصول سال از این مکان زیارتی ـ سیاحتی دیدن نمایند؛ و برای رفتن به این زیارتگاه از مسیر دره شهر به پل‌دختر وارد جاده دهستان ارمو شوند.

نزدیک‌ترین اقامتگاه به زیارتگاه بابا سیف‌الدین، اقامتگاه آوا واقع در دهستان ارمو می‌باشد؛ که گردشگران می‌توانند اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند. هم‌چنین گردشگران می‌توانند از رود سیمره و هم‌چنین تنگه بهرام چوبین که در شمال و جنوب این دهستان واقع‌شده است دیدن نمایند.

اشتراک مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع:

بیشتر از دره شهر بدانید:

پیمایش به بالا