پشته فرهاد آباد

دسترسی سریع:

ایلام یکی از استان‌های غربی کشور زیبایمان ایران است. این استان سرشار از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و اماکن تاریخی است. سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران در فصول مختلف سال برای دیدن این اماکن و جاذبه‌ها به ایلام سفر می‌کنند. پشته فرهاد آباد یکی از روستاهای اطراف استان ایلام است که در شهرستان دره شهر واقع‌شده است.

شاید شما هم تابه‌حال اسم دره شهر را به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مناطق تاریخی ایران شنیده باشید. شهرستان دره شهر یکی از تاریخی‌ترین شهرستان‌های غرب کشور می باشد که جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی بافرهنگی غنی مانند پشته فرهاد آباد را در خود جای‌داده است. طبق گزارش‌ها پشته فرهاد آباد جزو مقاصد اصلی گردشگران در سفر به ایلام است. از همین رو تصمیم گرفتیم در این متن در رابطه با ویژگی‌ها و هر آنچه باید درباره سفر به فرهاد آباد بدانید، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پشته فرهاد آباد دقیقاً کجاست؟

پشته فرهاد آباد از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دره شهر در استان ایلام است. برای رسیدن به پشته فرهاد آباد ابتدا باید از ایلام به سمت دره شهر بروید. در بخش مرکزی دره شهر روستایی کاملاً سرسبز و با آب‌وهوایی کاملاً متفاوت نسبت به دره شهر وجود دارد که به پشته فرهاد آباد معروف است.
پشته فرهاد آباد جزو روستاهای کم‌جمعیت استان ایلام است و فقط 370 نفر (82 خانوار) در این روستا زندگی می‌کنند.

تاریخچه فرهاد آباد ایلام

پشته فرهاد آباد
پشته فرهاد آباد

با توجه به گزارش‌ها ساکنین آن منطقه و شواهد و بناهای تاریخی، محققان دریافتند که پشته فرهاد آباد احتمالاً از زمان حکومت ساسانیان در این استان وجود داشته است. از همین رو جزو یکی از تاریخی‌ترین روستاهای ایران به‌حساب می‌آید.

بناهای تاریخی بسیار زیادی در این روستا هستند که برخی از آن‌ها تخریب‌شده‌اند و ویرانه‌هایی از آن‌ها باقی‌مانده است. یکی از این اماکن تاریخی آتشکده سیکان است که در آن زمان توسط زرتشتیان ساکن آن مناطق ساخته‌شده است. این بنای تاریخی دارای معماری با الهام از فرهنگ غنی ایرانی است. سالانه تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی برای بازدید از این آتشکده به روستای فرهاد آباد سفر می‌کنند.

پشته فرهاد آباد به چه معناست؟

پشته در گویش بومی شهرستان دره شهر به معنای بار سنگین یا تپه است. ازآنجایی‌که روستای فرهاد آباد تقریباً در بخش مرکزی و مانند یک تپه میان کوهستان خودنمایی می‌کند، گمان می‌رود نام پشته را به همین دلیل برای این روستا انتخاب کرده‌اند.

ویژگی‌های آب‌وهوایی پشته فرهاد آباد

همان‌طور که شاید شما هم بدانید استان ایلام در نزدیکی رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. شهرستان دره شهر هم جزو یکی از شهرستان‌های کاملاً کوهستانی با جنگل‌ها و آبشارهای مرتفع است. از همین رو انتظار می‌رود که پشته فرهاد آباد هم آب‌وهوایی شبیه به دره شهر داشته باشد درصورتی‌که کاملاً برعکس است.

پشته فرهاد آباد به حدی آب‌وهوای متفاوتی دارد که تقریباً در تمامی فصول سال سرسبز است. این روستا دارای باغ‌های مختلف صیفی‌جات و انگور است. میوه‌هایی در این روستا عمل می‌آیند و رشد می‌کنند که در هیچ‌یک از روستاهای اطراف و دره شهر قابل‌کشت نیستند. همین اختلاف دمایی و آب‌وهوایی باعث شده که تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن باغ‌های کم‌نظیر انگور، به انجیر، هلو و آلو به پشته فرهاد آباد سفر کنند.

شغل اغلب اهالی پشته فرهاد آباد کشاورزی و باغداری است و منابع طبیعی روستا فرصت شغلی خوبی برای ساکنین این منطقه فراهم کرده است. چراکه عمده میوه مصرفی روستاهای اطراف و شهرستان دره شهر از باغ‌های این روستا تأمین می‌شود.

سرچشمه و رودخانه‌های پشته فرهاد آباد

رودخانه های پشته فرهاد آباد
رودخانه های پشته فرهاد آباد

یکی از نکات متمایزکننده پشته فرهاد آباد نسبت به سایر روستاهای این منطقه آب زلالی است که از رودخانه‌ای کم‌عمق و زیبا از سرچشمه‌های بالایی در طول روستا امتداد پیداکرده است. این رودخانه دارای آب شرب و زلالی است که منبع آب آشامیدنی و کشاورزی کل روستا را تأمین می‌کند.

وجود این رودخانه و چشمه در پشته فرهاد آباد باعث زیست گونه‌های جانوری مختلف اعم از انواع پرندگان آبی مثل مرغابی و اردک و انواع دام‌ها مثل گوسفند و گوساله و… در این روستا شده است.

بهترین زمان سفر به روستای فرهاد آباد

بهترین فصل برای سفر به پشته فرهاد آباد فصل بهار است. اوایل فروردین به دلیل کشت برنج این روستا بسیار سرسبز است و به‌محض ورود به این منطقه بوی خوش برنج را حس خواهید کرد.

تقریباً از حدود 10 سال پیش اهالی روستا به دلیل فراوانی آب و آب‌وهوای معتدل پشته فرهاد آباد تصمیم به کشت برنج در این روستا گرفتند که البته با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. امروز یکی از منابع اصلی اقتصادی بخشی از اهالی پشته فرهاد آباد از کشت و شالی‌کاری برنج تأمین می‌شود. برنجی که در این روستای زیبا کشت می‌شود، برنج عنبربو با بهترین کیفیت و خواص فوق‌العاده است.

جاذبه‌های گردشگری دره شهر

همان‌طور که بالاتر به آن اشاره کردیم، شهرستان دره شهر سرشار از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بافرهنگ غنی ایران‌زمین است. از همین رو اگر قصد سفر به ایلام رادارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً 2 یا 3 روز از سفر خود را در منطقه دره شهر بگذرانید و از جاذبه‌های زیبای این منطقه بهره‌مند شوید.

اگر اهل کمپینگ و چادر زدن هستید، در اطراف پشته فرهاد آباد مناطق سرسبز و مراتع بسیار زیادی برای کوهنوردی و کمپینگ وجود دارد. از نمونه‌های این مناطق می‌توان به: آبشار هفت آسیاب، کبیر کوه، دشت‌های شقایق و… اشاره کرد.

اما اگر به دنبال اقامتگاه‌های برمگردی در اطراف روستای فرهاد آباد هستید باید بگوییم که در شهرستان دره شهر، اقامتگاه‌های برمگردی بسیار زیادی وجود دارند که همگی بافرهنگ غنی بومی آن منطقه تزئین شده‌اند و برای پذیرایی از گردشگران آماده هستند.

همچنین اماکن تاریخی بسیار زیادی مثل قلعه میر غلام هاشمی، آتشکده دره شهر، چیت جا، پل گاومیشان و… وجود دارند که در مدت‌زمان اقامت در دره شهر می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

اشتراک مطلب:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی سریع:

بیشتر از دره شهر بدانید:

پیمایش به بالا